Van ez a "Japán Politika - Alkalmazott Kutatás" óránk. Arról szól hogy csoportokba rendezve könyveket kell elolvasni és bemutatni. Mondjuk a szemináriumokon is ugyenezt vagy hasonlót varrnak az ember nyakába, úgyhogy gondolom csak azért van ilyen neve, mert jobban mutat az akkreditációs lapon.
A nagyobb baj, hogy négy kreditet kötelező csinálni ezekből a borzalmakból ha valaki nemzetközi szakirányos. Ugyanis nemcsak nemzetközi jog hanem nemzetközi jog és politológia a szakirány teljes neve: emiatt van egy nagy adag nagyon fájdalmas poltikás óra is, főleg japánra fektetett hangsúllyal. (Pedig a japán politika egy elég belterjes, unalmas és tipikusan az országon kívül teljesen alkalmazhatatlan jelenség.)
Egyébként ezek az ötödik órai szemináriumok/kutatás órák amikről már valamikor az előző félévben is írtam. Mármint hogy az elvileg ötödik idősávot jelentő 90 percet eléggé felxibilisen értelmezik. A jelenlegi prof például 180-nak. Daviddel akkor arra jutottunk, hogy ez azért van, mert az állítólagos japán hatékonyság egy mítosz. A valóság az, hogy nem sajnálják akár az összes idejüket beleölni valamibe, ami épp az aktuális feladatuk.
Amikor mondjuk a japán vasút fenomenális hatékonyságát bámulja az idelátogató turista, fogalma nincs arról, hogy ez valószínűleg gazillió ember csillió munkaórájának eredménye, ami mellesleg orbitális mennyiségű pénzbe is került. És lehet hogy egy európai vasút nem ilyen hatékony, de nagyságrendekkel kevesebb ember is halt bele a túlmunkába az elkészültéért.
Előző órán például az előző két csoportot faggatta a "floor", hogy miként készültek, remélvén, hogy tippeket leshetnek el. A húsz percet kitevő "előadás" (egy darab prezentáció miközben valaki egyszer fel nem nézve felolvas egy papírról) körülbelül ötszöri találkozásba és tíz munkaórába került egy-egy csoportnak.
Ja, igen, ez lenne az "alkalmazott" része gondolom a dolognak, hogy Power Pointot használva kell valamit alkotni. Arra is fény derült legutóbb, hogy sokaknak ez az első, hogy prezentációkészítő szoftverhez nyúlnak. Harmadév egyetem... Az is megérne egy misét, hogy csak és kizárólag a Power Point merült fel, mint szoftver, mintha egyedül az létezne a világon. És itt nincs ám Campus program. Tehát az órán való részvétel feltétele egy vagyonba kerülő szoftvercsomag megvétele? (Igen, tudom... de errefelé meg szokták venni a programokat. Valamint akinek lopott Power Pointja van az már elvesztette a jogot, hogy prezentációkészítő szoftverekről szóló vitában részt vegyen.)
Na mindegy. A fentiek otthon úgy mennének gondolom, hogy a csoport találkozik egyszer, felosztják az anyagot vagy a feladatokat, aztán mindenki dolgozik, és max előtte egyeztetnek még egyszer...
Amiről pedig a bejegyzés címe szól: figyelmesen olvasók emlékezhetnek, a post elején említettem, hogy könyveket kell elolvasni és a tartalmukat prezentálni. Ez úgy nézett ki, hogy a tanár közölte a TA-el, hogy akkor rendeljen mindenkinek könyvet. Persze, nyilván a saját előadásomhoz valón kívül még el fogok olvasni a japán politikáról másik két könyvet is (japánul), sőt annyira érdekel a dolog, hogy ezeket meg is akarom venni. Hát nem. Minek találták akkor ki a könyvtárat?
Én be is szereztem őket a könyvtárból, a többiek meg csak legyenek birkák. Nem úgy fest, hogy pénz és energia számítana nekik.
Milyen jó, hogy van nálunk kémikus meg vegyész meg ki tudja milyen szak még. Ahogy mentem órára reggel épp utántöltötték a folyékony nitrogén tartályát, a teherautó alatt szolid felhővel:
Ez annyira szánalmas, hogyha nem én (is) lennék a szenvedő alany, már rég hangosan röhögnék. A japán igazságügy-miniszter nyilatkozata:
"A barátom barátja az al-Kaida tagja. Én magam nem találkoztam vele, de hallottam, hogy két-három évvel ezelőtt többször is járt Japánban. [...] Tény, hogy a hozzá hasonló külföldiek akadálytalanul léphetnek be az országba. A biztonságra nézve ez egy roppant kedvezőtlen helyzet."
"Fools who wear their hearts proudly on their sleeves, who cannot control their emotions, who wallow in sad memories and allow themselves to be provoked this easily - weak people, in other words - ..."
(Order of the Phoenix, p. 536.)
Bár nálunk korántsem akkora hype a Halloween, mint Amerikában, ráadásul még csak három nap múlva lesz, előzetesképp egy kis borzonganivaló: tíz nagyon rövid horrorsztori nagy nevektől. A cél fél perces történetek írása volt, de vannak akik több mint egy percig nyújtották a limitet. A legjobb az egészben, hogy meg is lehet hallgatni őket.
Továbbá Neil tanácsa: "do me a favour. Don't read it now. Wait until it's dark, then click on the link and listen to it..."
Na ilyen az órarendem. (Meg az egyetem tárgyfelvételi rendszere.) Átkapcsoltam angolra, de még nem tökéletes a dolog, hiszen a japán politika szeminárium tárgyneve megmaradt japánnak. (Kattra nagyobb.)
A tárgyak a kódok alapján azonosíthatók. Az U jelűek kyogenek (alapórák) vagy nyelvórák, az E a közgáz karhoz, a J a jogi karhoz tartozik, a B pedig Business Administration óra. Láthatóan szép vegyes, nemzetközi jogi órám meg - ami elvileg a szakirányom lenne, vagy mi - nincs is...
Azért a tárgynevek megérnek egy misét. Pont akkora hülyeség a nagy része, mint amekkorának a neve alapján tűnik, sőt.
Tudni kell, hogy Japánban a nyelv-, főleg az angoloktatás, hatalmas üzlet. Jóformán már a jobb bölcsödékben is 英会話 azaz angol társalgás órákat adnak. Ehhez képest figyelemreméltó, mennyire képtelenek a japánok a valódi kommunikációra angolul. Mindenesetre töretlenül járnak a társalgásóráikra, és ezek közül még a Nova órái a használhatóbbak csoportjába tartoztak.
A Novánál csak szakképzettséggel rendelkező anyanyelvűek taníthattak tudomásom szerint, és az iskola mindig is nagy hangsúlyt fektetett az oktatás minőségére. A tanfolyamaik méregdrágák voltak, de kiválóan fizették a tanáraikat is. Egy óráért akár 10,000 yent (kb. 15,000 Ft.) is zsebre rakhatott egy külföldi oktató.
Egy brit ismerősöm, aki a Novánál dolgozott a következőképpen nyilatkozott: "Szinte szégyellem, hogy ilyen sok pénzt kapok átlagos munkáért. Sehol a világon nem fizetnének meg ilyen jól, főleg pályakezdőként."
Lánynak lenni persze itt is előny, mint mindenütt a japán nyelvoktatás területén.
Ami majd érdekes lesz, hogy a Nova csődjével a piac mit fog kezdeni a hirtelen munkanélkülivé vált többezer külföldi angoltanárral.
Opinio Juris has linked this very short quiz for everyone to test their knowledge in International Law. I got 6/10, but the questions seemed rather easy. So for someone really studying this, it should be an easy ten. (I missed questions 1, 3, 8 and 9.) It's remarkable though that only 27% answered question #7 about ius ad bellum right.