rókabőr
oPal linkelte kommentben a linket a ComputerWorld cikkére, A Nagy Testvér, a Firefox és a vegyes tartalmak, én meg gondoltam ez bizony megér egy teljes blogbejegyzést. Ekkora böszmeséget az Index akciója óta nem láttam ugyanis.
Az alapsztori ugye annyi, hogy egyes weboldalak a Firefox már ismert AdBlock Plus nevű reklámszűrő kiegészítése miatt megtagadják a böngésző felhasználóinak a belépést, és erre a "Why FireFox is Blocked" című lapra irányítják át őket.
Az indoklásban olyasmi szerepel, hogy a hirdetésekből élő weboldalaknak joguk van olyan megoldásokat keresni, melyekkel biztosítják, hogy a látogatók a hirdetéseiket is megnézzék. Már ez csúsztatás, ugyanis az, hogy én milyen tartalmat nézek meg egy oldalon - annak egészét vagy csak az engem érdeklő, tehát nem reklám, részeket - az teljes mértékben rajtam áll. Egy weboldal maximum annyit tehet, hogy a felhasználási feltételeiben megtiltja a hirdetések szűrését. Ellenőrizni vagy betartatni viszont ezt sem igazán lehet...
Később egyre keményvonalasabbá válik a szöveg, és közli, hogy a hirdetésszűrés lopás. (Ez az általánosítás nagy népszerűségnek örvend a szellemi tulajdon védelmezőinek körében úgy látom.) Az unosig ismételt analógiával élve akkor az is lopás, ha valaki kimegy a konyhába sörért a TV reklámok alatt?
A lap alján a jogi magyarázat sem semmi. Szerintük ha valaki hirdetésszűrővel nézi meg az adott weboldalt, akkor nem tesz mást mint a számítógépének memóriájába másolva egy származtatott művet készít, immár a reklámok kihagyásával, és ez a folyamat kimeríti a szerzői jog megsértését.
Nagyon meggyőzően hangzik persze, de akkor az is szerzői jogot sért ha lemásolom a kedvenc versemet úgy, hogy az utolsó versszakot kihagyom, mert nem tetszik a vége, és utána úgy olvasgatom.
Végülis persze az egész dolog halálra van ítélve, mert hiába írják, hogy a Firefox felhasználók az internetezők elenyésző hányadát teszik csak ki, ez roppantul nem így van. Ezúton is sok sikert kívánok annak a weboldalnak, amelyik a foxosok kitiltásával próbál több reklámbevételhez jutni...
Arról nem is szólva, hogy az AdBlock csak egy a kismillió reklámszűrő megoldás közül. Ott van például az igen egyszerű hosts file szerkesztgetés. Sőt még olyan cégek is mint a Symantec nem átallanak letölthető add-on formájában reklámszűrőt kínálni a NIS és Norton 360 termékeikhez (screenshoton látszik).
Ami engem jobban zavar, az megintcsak a FUD. És hogy Átlagos Internetező ebből azt fogja megint leszűrni, hogy az IE a helyes és jó böngésző, nem úgy mint az illegális Firefox.