Engineering Manager | Trail Runner | Stockholm, Sweden

MÁV Stop

Szombaton meglátogattam a szüleim Szolnokon, ahogy szoktam, vonattal. Ahogy szokott, késett, ezúttal sokat. Kőbányán megálltunk, és be is mondta a kalauz, hogy forgalmi okok miatt előreláthatólag tíz percet ott fogunk állni. Aztán harminccal gurultunk tovább, de még kétszer ugyanígy megálltunk itt-ott. A végén az egy óra tíz perces útból így lett majdnem kétórás.

Ilyesmin már rég nem idegesítem magam, de azért elballagtam az információs ablakhoz az állomáson, hogy ilyenkor nem kapok-e mégis valamilyen kártérítést. Kiderült, hogy de, mert 30 perc késés után már a jegy 25%-át visszaadják. Viszont—itt jön a csavar—1000 Forint alatti összeget nem fizetnek ki. Ilyenkor az van, hogy a tisztelt utas kigyűjthet legalább 1000 Forintnyi kártérítést, és egyszerre benyújthatja az igényét.

Nagyon cseles, jópofa korlát, ahol a jegyek és igazolások gyűjtögetésének alternatív költsége miatt már nem éri meg, hogy ezzel foglalkozzon az ember. Az azért érdekelne, hogy emiatt mennyi visszatérítést nem fizet ki a vasút, mert gondolom, hogy az emberek nem játszanak tömegesen igazolásgyűjtőset.

Így néz ki az igazolás. A kedvenc részem: Die Ausgabe der Verspätungsbescheinigung bedeutet nicht die Anerkennung der Verantwortlichkeit.

IMG_9042

Az üzletszabályzat idevágó része:

A feláras vonatok késése esetén az utas az alábbi mértékű átalány-visszatérítésre (a továbbiakban az utasjogi rendeletben foglaltakra figyelemmel: „átalány-kártérítés”) jogosult a menetjegyen feltüntetett indulási állomás és célállomás között a közforgalmú személyszállító vonat késése esetén, amennyiben a menetjegye árát nem térítették vissza az 1.2.5.2. pont szerint:

  • 30 – 119 perc késés esetén a menetjegy árának 25%-a;
  • 120 perc vagy annál nagyobb késés esetén a menetjegy árának 50%-a.

Ebben az a pláne, hogy nincs arányosítva az utazás időtartamához. Budapestről Szolnokra például már a 25 perc késés is az út 35%-a, mégsem jár érte semmi. Felső korlát sincs: mindegy mennyit késel, akkor is csak maximum a jegy felét adják vissza.

Ha az átalány-kártérítés jelen pont szerint számított összege nem haladja meg az 1000 Ft-ot, azt a vasúti társaság nem fizeti ki. Ugyanazon utas több, egyenként 1000 Ft-ot meg nem haladó kártérítését a vasúti társaság kifizeti, amint összegük meghaladja az 1000 Ft-ot.

Komolyan, ennél még az is jobb lenne, ha valami kupont adnának, amit a következő jegyhez levásárolhatok. Meg közben eszembe jutott egy olyan startup, ahová az emberek beküldhetik a jegyeiket, amiket en masse be lehet nyújtani a vasúthoz. Aztán némi kezelési költség ellenében megkapják PayPalon az 1000 Forint alatti kártérítésük. Elvégre a legtöbb jegyről nem lehet megmondani, hogy kié.

Mindenesetre most eldöntöttem, hogy csakazértis összegyűjtök annyi kártérítést, hogy kénytelenek legyenek fizetni.

Ja, meg amúgy ilyenek is vannak.

Így parkold a furgonodat

Szombaton elgurultam az egyetemre, az alábbi képeket a Kálvin és a Corvinus közötti néhány száz méteren készítettem.

A fehér BMW-k mellett a furgonok is előszeretettel nézik parkolóhelynek a kerékpárutat, hiszen ha kiteszik a vészvillogót, bárhol megállhatnak. Ja, nem.

Lány nem ül a kocsikon, hozzáértők ráphotoshopolhatnák.

IMG_6130 IMG_7792 IMG_9383 IMG_3839

Update: leírta a sztorit az Andrássyt eltorlaszoló BMW-n ülő lány

T-Home ügyfélszolgálat

Szerdáról csütörtökre virradó éjjel egyszer csak lekapcsolt a kábelmodem. A csatlakozási folyamat megállt az uplink-downlink létesítésnél. Mivel volt már ilyen, meg álmos is voltam, annyiban hagytam, reggelre megjavul.

Hát nem javult meg, sőt, csütörtök estére sem, mire hazaértem a munkából. Nem volt mit tenni, kénytelen voltam telefonálni. Utálatos dolog átvergődni a 1412 többszintű menüjén, a telefonszámomat ráadásul kétszer is megkérdezte a gép. Cserébe nem kellett várni a kezelőre, szinte azonnal kicsöngött nála.

Viszonylag vacakolás nélkül felvette a panaszom, talán hallatszott, hogy értem a dolgom, és hogy igen, újraindítottam a modemet. Azért neki is be kellett diktálnom a kontakt telefonszámom, harmadjára is. A végén meg olyan unott-mesterkélt hangon tájékoztatott arról, hogy a javítás akár három nap is lehet, mintha egymilliószor mondta volna már. Mondjuk biztosan így is van…

Ezek után viszonylag flottul mentek a dolgok. Azonnal érkezett egy SMS a ticket számával, ami még hasznosabb lenne, ha lehetne is valahol követni. Másnap délelőtt pedig egy újabb SMS tájékoztatott arról, hogy a hibát elhárították, még indoklás is szerepelt: berendezés hiba.

Bevallom, rosszabbra számítottam. Viszont ha már rezsicsökkentés és hasonlók, én az ellen hoznék rendeletet, hogy egy szolgáltató 72 órára vállalja a hibajavítást. Rendben, most sem tartott eddig, máskor sem, de tarthatna. Ez legalább annyira kiszolgáltatja a fogyasztót a szolgáltatónak, mint a mobilcégek szerződésben vállalt 0 kbps sebességű mobilnete. Nézd meg a szerződésed, a tiéd is ilyen.

Apache with PHP on Mavericks (OS X 10.9)

Ha már annyira kockára sikerült a szombat, hogy lokálban telepítek WordPresst, pár feljegyzés:

Bár az Apple kivette a Preferencesből, az Apache azért harcra készen ott van a rendszerben, csupán a következő paranccsal el kell indítani:

sudo apachectl start

Ha pedig PHP-re is szükség van benne, akkor az alábbi fájlban kell kikommentezni a jelzett sort, majd újraindítani a szervert:

/etc/apache2/httpd.conf


LoadModule php5_module libexec/apache2/libphp5.so

Profit.

A little piece of philosophy

escalope |ɪˈskaləp, ɛ-, -ˈskɒl-, ˈɛskələʊp| (also escallop )
noun
a thin slice of meat without any bone, typically a special cut of veal from the leg that is coated, fried, and served in a sauce.

Sípark Mátraszentistván

Elő-síeltünk egy napot a mátraszentistváni síparkban. Pici hely, 2 perc alatt leér az ember a felvonóig, de felszereléstesztnek tökéletes volt. Az én sisakomon volt a GoPro, az alábbi meg fél óra klipválogatás eredménye.

Pénteken indulunk az igazira. #SWAG.

jobban teljesít

Még a maratonon elegyedtem beszédbe egy amerikai lánnyal, aki a BME-n tanul csereprogram keretében. Megmutatta a blogját, ahol az európai élményeiről számol be az otthon maradottaknak. Nemsokára megy vissza haza, és az ennek apropóján írt bejegyzése egészen tanulságos. Ilyen tapasztalatokat szűr le egy amerikai diáklány:

Sok magyar nagyon kevés pénzből gazdálkodik, nincs autója vagy háza, és nagyon egyszerűen él. A napi egy bevásárlás során csak az arra a napra szükségeset veszi meg. Az emberek megérkeznek, amikor megérkeznek, nem feltétlen időben, de ez elfogadott, mert sosem lehet tudni, mennyi időbe telik aznap a tömegközlekedéssel az út. A kollégiumban nagyon alacsony életszínvonalon éltünk, minden alkalommal úgy vittük a papírt a vécébe, és nem mindig volt folyóvíz a konyhában a főzéshez. Néhanapján volt wifi, máskor nem. Olykor 27 fok volt a szobában, volt hogy 15. Nehéz volt olyan helyen élni, ahol az egykor természetesnek vett kényelem nagy része hiányzott, viszont megértettem, mi az igazán fontos az életben. Nem a pompás életvitel, hanem élvezni azt, amid van, és örülni azoknak az embereknek, akikkel ezt megoszthatod.

Szegénynek senki sem magyarázta el, hogy a vezetékes víz hiányának neve is van: rezsicsökkentés.

Göteborg

KTamastól megtudtam, hogy Debrecen—Budapest vonatjegy árban vannak a svéd repülőjegyek, és kanapészörfölhetek nála, úgyhogy minden adott volt elkezdeni a 2014-es világjárást.

Wizz Airrel még sosem utaztam, így kicsit meglepett a hangár-karám, ahol vártunk a gépre, de azon kívül, hogy a bizonsági ellenőrzésnél a csaj elejtette a telefonom Passbookostul, minden flottul ment. Mondjuk épp a mi gépünket szúrta ki valamilyen légügyi hatóság az átellenőrzésre, úgyhogy fél órát álldogáltunk extrában, amit nagyon réssz néven vett mellettem a priority sorban egy pár. Azt nem értettem csak, ha ennyire méltatlannak találják a helyzetet, miért utaznak fapadossal.

A Wizz Air mellett a Flygbussarna szolgáltatása ajánlott, három hónapig érvényes buszjegyet lehet venni náluk online, és még csak ki sem kell nyomtatni, a mobil képernyőjéről is leolvassa a QR kódot a busz.

Velük meg az volt, hogy szintén késtek, valahogy feltorlódtak a dolgok, és nem jutott busz. Ezt csak onnan tudtuk meg, hogy egy svédül beszélő utastárs megkérdezte bent a reptéren, viszont a sofőr utána nagyon udvariasan és részletesen kért elnézést, valamint igyekezett behozni valamennyit a lemaradásból az autópályán.

Ahhoz képest, hogy a megelőző héten a magyarhoz hasonló esős-szottyos idő volt Svédországnak ezen a részén, a várakozás alatt majd’ odafagytam a buszmegállóba, úgy éreztem, legalább mínusz 8 fok lehet. A telefon szerint inkább csak 0, de gondoltam nem tudott frissíteni, vagy valami hasonló. Aztán persze kiderült, hogy valóban épp csak fagyott, és a párás levegő meg a szél okozhatta az extrém hidegérzetet. Viszont legalább volt hó.

A legelső feladat a közlekedés megoldása volt. A Västtrafik hálózatát 24, 72 órás vagy egyhónapos kártyával lehet igénybe venni. Gyakorlatilag olyan, mint a londoni Oyster Card, az ember megveszi, első használatkor aktiválja a választott közlekedési eszköz terminálján, aztán elfelejti. Minden járműre jó, szuperkényelmes.

Csütörtök este már csak egy vacsorára jutott idő, kipróbáltuk a helyi lengyel éttermet, ahol mindenbe tettek némi szalonnát, és megtanultam, mi a pirog. Valamint Donald Sutherland ült mellettünk, aztán sajnos megszólalt svédül, úgyhogy talán mégsem ő volt az, vagy alulbecsültük a nyelvismeretét.

Pénteken aztán nekiálltam felfedezni a várost. A szél megmaradt és egész nap kisebb-nagyobb intenzitással esett a hó, ami elég kalandossá tette a dolgot.

Egy olasz kávézóban indítottam, ahol a rendelés készhezvétele után kiderült, hogy pont nem lehet kártyával fizetni. Pénzt pedig nem váltottam, mert amúgy mindenütt—de tényleg mindenütt—elfogadnak kártyát. Ezen a ponton azért aggódtam, mi lesz, felajánlottam a nálam lévő Eurót, de az eladósrác csak annyit mondott, “never stress” , és hogy majd beviszek később pénzt, ráér.

Közben már rendesen hófúvás volt, én meg elsétáltam a haltemplomhoz (Feskekôrka), ami igazából egy halpiac. nekem elsőre egy viking épület jutott eszembe jóla, a nevét viszont arról kapta, hogy egy gótikus templomra hasonlít. Bent rengetegféle halat és egyéb tengeri élőlényt árulnak, illetve vannak éttermek is, amit végül nem próbáltam ki.

A tömegközlekedés legjobb részei a kompok.

Természetesen a háromnapos bérlet ezekre is érvényes, úgyhogy a 285-össel hajóztam vissza a központba a Lilla Bommen kikötőt fotózni. Itt van az a piros-fehér épület, amit a helyiek lipstick building vagy LEGO building néven is emlegetnek, illetve a Barken Viking hajó, ami meg arról nevezetes, hogy miután felépítették a város hídjait, bezáródott a kikötőbe, mivel az árbocai túl magasak, nem férne ki.

Az időjárást talán az alábbi fotó tudja szemléltetni.

Ebédre amerikai hamburgert toltam a Bersåban, ami igazából egy nightclub, de van ebédmenüjük is.

Nyilván itt is akartam hegyet mászni, úgyhogy felcaplattam a Skansen Kronan erődhöz. Eredetileg dán támadástól tartva építették a párjával, de végül sosem lett rá szükség. Ma étterem és múzeum. Elvileg lett volna belépő is, de ez volt a másik olyan hely, ahol nem lehetett kártyázni, a posztoló nő meg nagyon rendes volt, és beengedett csak úgy.

Lefelé nagyon kiváló, hogy a tűzlétrán lehet lemászni, és közben gyönyörű kilátás nyílik a városra, csak attól tartottam, hogy letépi a szél az egész lépcsőt.

Meglátogattam még a legnagyobb Systembolagetet, azaz alkoholboltot. Ahogy nálunk Nemzeti Dohányboltok vannak, úgy Svédországban csak ilyen üzletekben lehet sört, bort, töményet venni. Cserébe elképesztő választék van, a világ minden tájáról van pia. Nyilván kértek személyit.

Visszahajózás előtt még lefotóztam az Älvsborg hidat. Állítólag mind a tenger felé mind a város felé kiváló kilátás nyílik róla, de nem mentem végül fel, mert már eseteledett, nameg amúgy is párszáz méter volt a látótávolság egész nap.

Másnap a Slottskogen volt a program, egy hatalmas park állatkertekkel-mindennel. Jóféle északi kecske- és birkafélék képviseltetik magukat.

Valamint meg kellett állapítanom, hogy zseniális hely lehet futásra. A hideg ellenére találkoztunk is jópár sportruházatos svéddel.

A biciklizést is nagyon tolják amúgy, egyrészt rengeteg bicikliút van a járdák mellett, és a hófúvás sem riasztotta el pénteken a bringásokat. A kompokra meg ingyen fel lehet vinni a kerékpárokat, amíg van hely.

A helyi közlekedés másik ismérve, hogy a gyalogosátkelőknél nagyon liberálisan állnak a piroshoz, azaz ha nem jön semmi—sőt, időnként forgalomban is—simán átmennek. Ezzel párhuzamosan az autók szinte lopódzva közelítik meg a zebrákat, és megállnak a gyalogoknak, dudálás, anyázás nélkül, mosolyogva.

Ebédre: oldalas a Jensen’s Bøfhusban. (Az ø úgy kerül a svédbe, hogy ez egy dán étteremlánc.) Szintén ebédmenü, így kevésbé ordas drága, mint amúgy minden, nem csak kelet-európai pénztárcával mérve.

Végül nézzétek meg, mennyire viccesen kicsi a Göteborg City repülőtér. Igen, ez az egész.

Nouveau Parfum

Mondjuk Boggie már volt a sesam.hu-n, before it was cool.

A leghasznosabb tudnivaló OS X Terminálhoz

Ha lenyomva tartod az Alt billentyűt, akkor oda teszi a kurzort a sorban, ahová kattintasz. Ó, ha visszakaphatnám a nyilakkal léptetéssel eltöltött órákat.

Ebben a threadben még sok ilyen hasznos tipp van amúgy.