sesam.hu

sesam is Péter Szilágyi, Engineering Manager at IBM Cloud, residing in Budapest, Hungary. This is his playground.

kozlekedes

Tegnap mozgashianyom volt, ugyhogy ugy dontottem kiprobalom az utat Shinjukuba biciklivel. Norbi mar nehanyszor jart mar igy ott, es az ut nem kifejezetten bonyolult, egyenesen kell menni; gondoltam egyszeru lesz. Aztan kiderult, hogy 18km az bizony 18km, sot, oda-vissza 36. Azt hiszem, hogy a kozeljovoben inkabb a Keio vasutvonal baratsagos am draga (oda-vissza 460 Yen) szolgaltatasat veszem igenybe, mintsem hogy tobb, mint egy orat kerekezzek – jobbara a jardan – kerulgetve a gyalogosokat es bicikliket. Mint mar azt irtam a japan kerekparozasi mod sokban emlekeztetheti az avatatlan szemlelot egy videojatekra, ahol a cel szintidon belul eljutni valahova megadott palyan, amely akadalyokkent gyalogosokat, jelzolampakat, hihetetlen szuk atjarokat, alacsony alagutakat es babakocsikat tartalmaz. Kulon erdekessege a japan kozlekedesnek, hogy ha teszem azt en nyugodtan kerekezek az ut jobb oldalan, es a velem szembe jovo biciklis szinten az ut jobb oldalat veszi igenybe – azaz siman elhaladnank egymas mellett – o akkor is atjon az en oldalamra, hogy balrol keruljuk ki egymast, mert az igy helyes. Viszont legalabb lehet arra apellalni, hogyha hatulron eszveszto sebesseggel megkozelitek valakit es a helyi szokasoknak megfeleloen vad csengetessel hozom a tudomasara, hogy ugorjon, ha kedves az elete, akkor fix, hogy balra fog lehuzodni. Amugy az emberek meglepoen nyugodtak maradnak, amikor biciklisek tepnek el mellettuk ugy, hogy a kormany centikre suhan el a karjuktol.

A kozlekedes jo alkalmat ad megfigyelni meg egy japan jellegzetesseget, mely szerint a legegyszerubb munkara is teljes munkaidoben alkalmaznak valakit. Az utak mellett meglehetosen surun parkolohazak talalhatok. Elottuk minden esetben legalabb ket ha nem harom ember posztol szep egyenruhaban. Az o feladatuk, hogy a ki-be erkezo autokat iranyitsak, ha kell megallitsak a gyalogosforgalmat, vagy az epp bejutni igyekvo autot. Mindannyian vilagito gumibotokkal vannak felszerelve, hogy sotetedes utan is hatekonyak legyenek. Namost termeszetesen ezt egy ember is meg tudna csinalni, sot az sem lenne tragikus, ha senki sem allna ott, hiszen nem tulzas az 5-6 percenkent amugy is lassan erkezo autok miatt 3 embert foglalkoztatni?

A rendorok szinten nagy szamban lathatoak, legtobbszor forgalomiranyito szerepben. Amikor az Ajinomnoto Stadionban meccs van annyi rendor van kint, mint egy Fradi-UTE orokrangadon, csak epp nem plexipajzzsal es sisakban – gladiatorszerepben, hanem iranyitani. A jelzolampaknal (bar termeszetesen mukodnek) darabonkent ket-ket rendor forditja le a piros es zold jelzes ertelmet, ha valaki esetleg nem tudna. A parkoloknal szinten egy adag rendor biztositja a gyalogosok es autok valtott forgalmat. Ha epp semmi esemeny nincs, rendorok akkor is vannak, hogy informaciot szolgaltassanak es eliranyitsak az embereket.

A fentiek magyarazarta, hogy japanban kicsit sok az ember es nem olyan sok a munkahely, viszont – gondolom – ugy vannak vele, hogy meg mindig jobb, ha egy ember a parkolohaz elott haszontalan munkat vegez, mintha munkanelkuli segelyen elne.